724 411 489
Zákaznická podpora: Po–Ne 7:30–19:00

Zdravě osvětlený blog

Cirkadiánní rytmus

Kategorie: Zdravé tělo, zdravá mysl

Datum zveřejnění: 13.9.2022

Doba čtení

Cirkadiánní rytmus je nesmírně důležitý pro zdravé fungování každého člověka. Mnohé vlivy, jako je dlouhodobá práce na směny nebo třeba nepravidelný spánkový režim ale mohou tyto vnitřní tělesné hodiny významně narušit. Existují však způsoby, jak si správně nastavený cirkadiánní rytmus upevnit.

Co je cirkadiánní rytmus?

Cirkadiánní rytmus, často označován jako „vnitřní tělesné hodiny“ ovlivňuje všechny naše tělesné rytmy, tedy i dobu, kdy jsme vzhůru či spíme.

Celý cyklus proběhne v 24hodinové periodě, kvůli čemuž je tento rytmus nazývám cirkadiánní (cirka=okolo, dian=den).

Zdraví a spánek, stejně jako celková spokojenost člověka závisí na správné funkci cirkadiánního rytmu a také na propojení dne a noci.

Nejdůležitější vnější faktor, který pomáhá udržovat vaše tělo v synchronizaci s touto rutinou je právě světlo.

 

Proč je světlo důležité pro náš cirkadiánní rytmus?

Když oči zachytí světlo, vyšlou signál mozku, který člověka probudí.

Díky stmívaní začne večer lidské tělo produkovat melatonin (často nazýván také jako hormon spánku), což vede k ospalosti.

Kombinace biologických procesů spojených se světlem a tmou jsou důležité pro správnou synchronizaci lidského těla, která má podporovat spánek ve správnou dobu.

Pokud lidské tělo nedostane dostatečné množství světla v důsledku zimních měsíců či životního stylu, může dojít k poruše cirkadiánního rytmu. A to následně může vést k nespavosti či zimnímu bluesu, které označuje ztrátu nálady a energie v zimních měsících.

 

Co může narušit cirkadiánní rytmus?

Problémy se spánkem a předčasným probouzením se můžou dostavit v důsledku porušení cirkadiánního rytmu a individuální preferované doby spánku. To může nastat v důsledku více důvodů.

 

Biologické faktory

Určité množství lidí může být zasaženo poruchou cirkadiánního rytmu v důsledku:

  • Pozdní fáze spánku (také nazývána jako nespavost při nástupu spánku). Způsobuje problém s usínáním v preferovanou dobu. Lidé mají problém usnout před půlnocí a poté se těžko probouzejí ráno do školy či do práce.
  • Brzké fáze spánku (také nazývána jako nespavost v důsledku brzkého probuzení). Způsobuje ospalost v brzkých večerních hodinách, což vede k brzkému usnutí. Doba spánku může nastoupit již v 7 hodin večer a díky tomu dojde k probuzení ve 3 ráno, což může ovlivnit pracovní výkon a sociální život.

 

Životní styl

Práce na směny: práce v různých pracovních směnách vede k úpravě doby spánku a bdělosti, aby odpovídala pracovní době. Často to znamená spánek přes den, což je opak k přirozenému tělesnému rytmu. Přečtěte si více o práci na směny zde.

Cestování: časté cestování do vzdálenějších koutů světa může vést k četným změnám časových zón. To může narušit již existující rytmus spánku a bdělosti a může způsobit pocit jet lagu a nespavosti. Přečtěte si více o jet lagu zde.

Sezónnost: nepřítomnost ranního světla v zimě může vést k problémům se spánkem a probouzením. Tato nepřítomnost přirozeného světla pak může způsobit také zimní blues. Přečtěte si více o sezónní afektivní poruše zde.

 

Jak mohu upravit svůj cirkadiánní rytmus?

Pro každý životní styl a biologický faktor je vhodná určitá světelná terapie, která pomůže upravit cirkadiánní rytmus a tím i zlepšit úroveň spánku.

Pro více informací se podívejte na naše stránky, které zjistíte, kdy nosit brýle Re-Timer na úpravu cirkadiánního rytmu.

 

 

Jaké jsou znaky poruchy cirkadiánního rytmu?

Pokud se jednotlivci pokoušejí spát v době, která neodpovídá jejich cirkadiánnímu rytmu, můžou se dostavit tyto následky:

  • špatná kvalita spánku
  • nedostatečné trvání spánku
  • nespavost a únava
  • zhoršení celkové pohody v rodinném a sociálním životě
  • snížení motorické a kognitivní výkonnosti

 

 

 

Jste připraveni zlepšit svůj spánek?

Mějte kontrolu nad svým spánkem a cirkadiánním rytmem.

PROHLÉDNOUT SI BRÝLE RE-TIMER 

 

Autor tohoto článku:

Filip Ruml

světelný technik a odborník na zdravé osvětlení

Filip se věnuje zdravému interiérovému osvětlení již 7 let. Dělal nespočet návrhů a projektů osvětlení, vyzná se v technických záležitostech svítidel a dokáže hodiny povídat o tom, jak působí světlo na cirkadiánní rytmus, spánek a všeobecně zdraví. Pokud chcete poradit ohledně zdravého osvětlení, nebo máte technický dotaz, zeptejte se Filipa!

Pokud sdílíte naše nadšení pro zdravé osvětlení,
sjednejte si s námi úvodní schůzku zdarma.

Sejít se